Issues‎ > ‎vol1n1‎ > ‎

jlps-10018

تأريخ تظهيرالسفتجة بين التخيير واللزوم- دراسة تحليلية

م.د.عدنان باقي لطيف      
كلية القانون والسياسة-جامعة السليمانية                                       


 
Abstract
The legislator in Geneva Law Consolidated (1930-1931) and trade legislations which is quoted provisions of this law, including the Iraqi Trade law amendment No. (30) for the year (1984), Deal unjustified duplication by counting date endorsement bill of exchange as voluntary data that can be overlooked, at the time making a statement creation date bill of exchange compulsory  consequent overlooked invalidity bill of exchange, as the significance of the date (endorsement, creation) almost do not differ in thing in both cases.
However, the date of endorsement is not compulsory  in law, but once you put it must be true not interpolated otherwise be face moot problematic in date endorsement and legal circumstances that accompanied as though Endorser put earlier date endorsement or delay it for real history. 
Therefore, we chose the study of ” date endorsement bill of exchange between the voluntary and compulsory” according to the analytical method through two parts: In the first part we dealt with the optional and realism in the inclusion of date endorsement, while In the second part we dealt with the problematic date endorsement .
Finally we offered the conclusions and recommendations and the most important of which claim the Iraqi and internationally legislature by making a statement date endorsement compulsory to avoid legal and real problems as we have dealt with over the course of this research.
الملخص
تعامل المشرع في قانون جنيف الموحد(1930-1931) والتشريعات التجارية الوطنيةالتي اقتبست نصوص هذا القانون، ومنها قانون التجارة العراقي رقم(30) لسنة (1984) المعدل ، بإزدواجية غيرمبررة بجعله بيان تأريخ تظهير السفتجة من البيانات الإختيارية التي يمكن إغفالها ، في الوقت الذي عدّ فيه تأريخ إنشاء السفتجة إلزامياً يترتب على إغفاله بطلان السفتجة ،إذ ان أهمية هذا البيان تكاد لاتختلف في شيء في كلتي الحالتين .
مع ذلك، ولو أن تأريخ التظهير ليس أمراً إلزامياً في القانون، لكنه بمجرد وضعه يجب أن يكون صحيحاً غير محرّف وإلا نكون أمام اشكالية الصورية في تأريخ التظهير والملابسات القانونية التي ترافقها ، كاّن يقدم المظهر تأريخ التظهير أو يؤخره عن التأريخ الحقيقي.. 
لذلك كله فقد آثرنا دراسة موضوع تأريخ تظهير السفتجة بين التخيير واللزوم وفق المنهج التحليلي من خلال مبحثين : تناولنا في المبحث الأول الخيرة والحتمية في إدراج تأريخ ، بينما تناولنا في المبحث الثاني إشكالية تأريخ التظهير من خلال مطلبين أيضاً، الأول خصص لدراسة التظهير الخالي من التأريخ ،والثاني للصورية في تأريخ التظهير.
وفي الخاتمة تطرقنا الى الإستنتاجات والتوصيات والتي من أبرزها مطالبة المشرع العراقي والدولي بجعل بيان تأريخ التظهيرإلزامياً درءاً للإشكاليات القانونية والحقيقية التي تناولناها على مدار هذا البحث.
پوختە
یاسای جنێڤی یەكگرتوو(1930-1931) تایبەت بە كاغەزە بازرگانیەكان(سەفتەجە،كۆمپیالە،چەك) وسەرجەم ئەو یاسا بازرگانیە نیشتیمانیانەی كەشوێنی كەوتوون،لەناویاندا یاسای بازرگانی عێراقی ژمارە(30)ساڵی (1984)ی هەمواركراو،بەبێ‌ پاساوێكی شیاو مامەڵەیەكی دووفاقی ئەنجام دەدەن كەلەكاتێكدا دیاریكردن ونووسینی بەرواری درووستكردنی سەفتەجەیان كردووە بەمەرجێكی سەرەكی وپێویست بۆ ڕاستی ودرووستی سەفتەجەكە بەشێوەیەك فەرامۆشكردنی دەبێتە مایەی پوچەڵكردنەوەی تەواوی سەفتەجەكە،بەڵام لەبەرامبەردا بەرواری دەستاودەستپێكردن وگواستنەوە(تڤهیر)ی سەفتەجەكەیان بە شێوەیەكی سەرپشكانە بەجێ‌ هێشتووە بۆ ویستی ئەنجامدەری كردارەكەو ڕێگەیان داوە فەرامۆشی بكات بێ‌ ئەوەی كرداری گواستنەوەكە نایاساییی بێت.  لەگەڵ ئەوەی ئەنجامدەری  كرداری گواستنەوەو دەستاودەستكردنی سەفتەجە سەرپشك كراوە لەدانانی بەروار بەڵام ئەگەر جێگیری كرد پێویستە ڕاستەقینەبێت بۆئەو ڕۆژەی كەكردارەكە ئەنجامدراوە واتەپێش و پاشخراو نەبێت. هەربۆیە بابەتی( بەرواری دەستاودەستكردنی سەفتەجەلەنێوان سەرپشك كردن و پابەندبوون ) مان كردووە بەناونیشانی ئەم توێژینەوەیە وبەپێ‌ ی ڕێچكەی شیكردنەوە دابەشمان كردووە بەسەردووبەشی سەرەكی،بەشی یەكەمان تەرخانكردووە بۆسەرپشك كردن وواقعیەت لەدانانی بەرواری دەستاودەستكردن،وەبەشی دووەمیش بۆ كێشەكانی بەرواری دەستاودەستكردن. لەكۆتاییدا چەند دەرئەنجام وپێشنیارمان خستۆتەڕوو كە گرنگترینیان بریتیە لە پێشنیاركردن بۆ یاسادانەری عێراقی ونێودەوڵەتی بۆ گۆڕینی بەرواری دەستاو دەستكردن لەمەرجێكی سەرپشكیانەوە بۆ مەرجێكی پابەندیانە بە هۆی ئەو دەرئەنجامە نێَگە تیڤیانەی كە توێژینەوەكە خستیەڕوولە سەر هەڵوێستی پەیڕەوكراوی ئێستایان.