Issues‎ > ‎vol2n3‎ > ‎

jlps-10041

الخلع ودور القاضي في إيقاعه في ضوء تعديلات قانون الأحوال الشخصية العراقي في إقليم كوردستان  دراسة تحليلية مقارنة

م.م.بختيار صديق رحيم  
كلية القانون والسياسة - جامعة السليمانية


       
Abstract
The Khula is one of the ways to end the relation partner when you realize the wife that it would be unable to continue to live with a man who doesn’t love him ,she afraid to break those border which was drawn by the God if it continue these relation marriage, because of  she has prepared to return back those things which gave it to her husband like dowry , gifts  , and  may be done with the consent of the husband as in the Islamic jurisprudence , and without his consent as in a lot of comparative legislation , and this is cause to the final divorce. 
The modern laws of personal status ( including the Law of amend the application Iraqi Personal Status Law No. 2008 issued by the Parliament of the Kurdistan Region of Iraq) authorizing the judge to differentiate between the wife and husband by khul if the wife that the is demanded although the husband refuses to respond to the request, if the judge is satisfied the wife can not live with him through two arbitration between them , the wife return back the amount of money which was gave it provided that without exceeding to the dowry.
الملخص
يعد الخلع وسيلة لإنهاء الرابطة الزوجية عندما تدرك الزوجة أنها لايمكنها الإستمرار بالعيش مع رجل لاتطيقه ، وترى في دوام هذه العشرة خطراً عليها من خلال تجاوز الحدود التي يرسمها الدين الحنيف ، وتكون مستعدة من أجل ذلك لإعادة كل ما صرفه الزوج من مال ، ويكون ذلك برضا الزوج في الفقه الإسلامي ، ودون رضاه في الكثير من التشريعات المقارنة ، ويقع به طلاق بائن كما في التفريق القضائي . 
إن القوانين الحديثة ( ومن بينها قانون تعديل تطبيق قانون الأحوال الشخصية العراقي رقم 15   لسنة 2008 الصادر من برلمان إقليم كوردستان العراق) تجيز للقاضي التفريق بين الزوجين بالخلع إذا أرادت الزوجة ذلك، وامتنع الزوج من الإستجابة لطلبها ، إذا إقتنع بأنها لاتطيق العيش معه من خلال التحكيم بينهما،على أن تعيد مالاً يساوي مقدار المهر المسمى بينهما دون أن تزيد عليه . 
پوختە
خولع بە یەكیًك لە ڕێگاكانی كۆتایی هێنان بە پەیوەندی هاوسەرگیری دادەنرێت كاتێك ژن ناتوانێت بەردەوام بێت  لەپێكەوە ژیان لەگەڵا پیاوێك كە خۆشی ناوێت، وە مەترسی شكاندنی ئەو سنوورانە دەكات گە پەروەردگار دایناون ، ئەگەر ئەو هاوسەرگیریە بەر دەوام بێت . بۆیە ئامادەیە لەپێناو ئەو كۆتایی پێهێنانە دا هەموو ئەو ماڵانە بگێڕێتەوە بۆ مێردەكەی كە وەریگرتوون لە مارەیی و دیاری.دەكرێ‌ ئەمەش بە ڕەزامەندی مێردبێ‌ ، وەك لە فیقهی ئیسلامیدا هاتووە ، یان بەبێ‌ ڕەزامەندی ئەو، وەك ئەوەی لە زۆربەی یاسا بەراوردكاریەكاندا هاتووە ، بە مەش تەڵاقێكی بائن دەكەوێت .یاسا نوێ كانی بواری باری كەسێتی ( لەوانە یاسای هەموار كردنی جێبەجێ‌ كردنی یاسای باری كەسێتی عێرلقی ژمارە 188 ی ساڵی 1959 هەموار كراو ژمارە 15ی ساڵی 2008 دەرچوو لە پەرلەمانی كوردستانی عێراق )  ڕێگە بە دادوەر دەدات كە ژن و مێرد لەیەك جیا بكاتەوە بە خولع ئەگەر ژنە داوا بكات ، با مێردەكەش ناڕازی بێت ، ئەگەر دادوەر گەشتە ئەو قەناعەتەی كە ژنەكە ناتوانێت لەگەڵیدا بژی ، ئەویش لەڕێگەی دوو میانجیگەر لە هەردوو خێزانەكەوە ،ئەوەش پاش ئەوەی ژن ئەو بڕە پارانە دەداتەوە كە وەریگرتووە ، بەمەرجێ‌ لە بڕی مارەییەكە زیاتر نەبێ‌.