Issues‎ > ‎vol3n5‎ > ‎

jlps-10060

    تعدد الزوجات في قانون الأحوال الشخصية في إقليم كوردستان بين الضوابط الشرعية ومتطلبات العصر 

د. عــلاء الدين جنكو     وم. م . أسامة صلاح  محمد 
كلية القانون والسياسة - جامعة التنمية البشرية



Abstract
 Polygyny in Kurdistan region's personal statute between legitimate precepts and today's requirements Polygyny is allowed according to Quran and Sunna and all the five legitimate laws( duty , mandub ,permissible , disliked and forbidden) are applied to it. Polygyny has been legitimated for man and woman's advantage together. It was expanded at the time of the pharaohs and with all the prophets and upon the Jews and Christians until it was banned in 1750C . Some countries, like Algeria, Tunis and Iraq, have issued disciplines to organize it. The article related to Polygyny in Kurdistan Region's personal statute is controversial between those who support it and those who oppose and the Kurdish society is not out of the negative effects which are resulted from Polygyny in the personal statute .The great number of divorce and marriage outside court then confirming it after sleeping with the second wife, did not put an end to the chaos which is resulted from Polygyny without realizing its conditions.
الملخص 
تعدد الزوجات مشروع بالقرآن والسنة ويدور عليه الأحكام الشرعية الخمسة الواجب والمندوب والمباح والمكروه والحرام حكم تعدد الزوجات وقد شُرِّع لمصلحة الرجل والمرأة على السواء. وقد كان منتشراً عند الفراعنة وعند الأنبياء و في اليهودية وكانت كذلك في المسيحية حتى تم حظره عام 1750م ولتنظيم التعدد فقد صدرت ضوابط لها في بعض الدول كما في القانون الجزائري والتونسي والعراقي أما نص الخاص بموضوع تعدد الزوجات في قوانين الأحوال الشخصية في إقليم كوردستان فمثير للجدل لأنه يقف الآن بين طائفة مؤيدة وأخرى معارضة. ولم يسلم المجتمع الكوردستاني من الآثار السلبية المترتبة على موضوع تعدد الزوجات في قانون الأحوال الشخصية، فكثرة نسب الطلاق، والزواج خارج المحكمة ومن ثم توثيقه بعد الدخول الشرعي بالزوجة الثانية لدى المحكمة الشرعية لم يضع حداً للفوضى الناجمة عن التعدد بدون تحقيق أهم شروطه.
پوختە 
فرە ژنی لە یاسای باری كەسێتی هەرێمی كوردستان لە نێوان رێنماییە شەرعیەكان و داخوازیەكانی سەردەمدا 
فرەژنی بە پێی قورئان و سوننەت رێگە پێدراوە، و حوكمەكانی هەر پێنج حوكمە شەرعیەكەی (واجیب و مەندوب و موباح و مەكروە و حەرام)ی بەسەردا جێبەجێ دەبێت، فرە ژنی بۆ بەرژوەندی پیاو و ژن وەك یەك تەشریع كراوە، و فرە ژنی لە سەردەمی فیرعەونەكان و لای زۆربەی پێغەمبەران و لە ئاینی یەهودی و ئاینی مەسیحیدا رێگە پیدراو بووە، تا ساڵی 1750ز قەدەغە كرا و بۆ رێكخستنی فرەژنی هەندی رێسا و یاسا لە هەندێك لە وڵاتان دەرچون وەك لە یاسای جەزائیری و تونسی و عێراقیدا، ئەو دەقەی كە پەیوەستە بە فرە ژنیەوە لە یاسای باری كەسێتی لە هەرێمی كوردستان جێگەی مشتومرە و بەرەیەكی پشتگیر و بەرەیەكی دژی دروستكردوە، كۆمەڵگەی كوردیش بەدەر نەبوە لە ئاسەوارە پۆزەتیڤ و نێگەتیڤەكانی بابەتی فرەژنی لە یاسای باری كەسێتی ، زۆری ژمارەی جیابونەوە و تەڵاق و هاوسەرگیری لە دەرەوەی دادگاكان و دواتر بە یاسایكردنی لای دادگاكان پاش كاری سەرجێی شەرعی لەگەڵ ژنی دوهەم نەبوەتە رێگر لە بەردەم ئەو پاشەگەردانیەی مەسەلەی فرەژنی دروستیكردووە چونكە گرنگترین مەرجەكانی جێبەجێ نەكراوە.