Issues‎ > ‎vol3n6‎ > ‎

jlps-10076

eإشكالية (فعل) الشيء المرتب للمسؤولية المدنية في الفقه الإسلامي والاجتهاد الفرنسي

د.عبد الباسط جاسم محمد       
كلية القانون والعلوم السياسية – جامعة الأنبار

  
Abstract
The expression (action) raises a problem that pictures in the extent of the flexibility of the (thing) with a private subjectivity that allows to it (the action) in other words. Are the (things) hare a private subjectivity and independent movement, and then it hare a special action? Or they are without private life, thus they are without a activity? And is it possible to relate the damage to (the activity of the thing) not to the (Thing) itself? And is that the laws of the responsibility on the activity of things differ according to the difference of the nature of the (Thing) if it was (moving) or (static)? And the disparity of it's role in achieving the damage. If it was (negative) or (positive)? And what role does the palpation and the real connect between the (Thing) and the affected in accusing the responsibility? And what is the status of both Islamic jurisprudence and the legal systems from the responsibility on (The activity of things) and what are the aspects of agreement and difference between them about this responsibility? And with the status of the Arabic laws keep pace with the developments of this subject? Or it is in need to be revision.
الملخص 
يثير تعبير (فعل) الشيء إشكالية تتمثل بمدى تمتع (الشيء) بذاتية خاصة تتيح له (الفعل)؟ بعبارة أخرى، هل للأشياء ذاتية خاصة وحركة مستقلة، فيكون لها فعل خاص؟ أم أنَّها بدون حركة ومن غير حياة خاصة، وبالتالي لا فعل لها؟ وهل يمكن نسبة الضرر إلى (فعل الشيء) لا إلى (الشيء) ذاته؟ وهل أنَّ أحكام المسؤولية عن فعل الأشياء تختلف تبعاً لاختلاف طبيعة الشيء، أكان (متحركاً) أم (ساكناً)؟ وتفاوت دوره في تحقيق الضرر، أكان (سلبياً) أم (ايجابياً)؟ وما دور الملامسة والاتصال المادي المباشر بين الشيء وبين المتضرر في إقامة المسؤولية؟ وما موقف كل من الفقه الاسلامي، والأنظمة القانونية من المسؤولية عن (فعل) الأشياء؟ وما أوجه الاتفاق والاختلاف بينهما بشأن هذه المسؤولية؟ وهل يواكب موقف القوانين العربية التطورات الحديثة في الموضوع، أم أنه بحاجة إلى إعادة نظر؟
پوختە
ئەوكردەوانەی لە شتەكان وەبەردێن كێشەی ئەوە دەوروژێنن ئایاتاچەندئەوشتانەخۆیان دەتوانن تایبەنمەندی خۆیان هەبێت كەشتێتی خۆیان پێنان پێی ببەخشن، یان بەمانیایەكی ترئایاشتەكان خودیەتێكی تایبەت وجولەیەكی سەربەخیان هەیە تاوەكو كردەوەیەكی تایبەتیان هەبێت؟ یاخودبەبێ‌ جولەن ووە هێچ ژیانێكی تایبەتیان نییە وەهیچ كردەشیان لێدەرناچێت؟ ئایادەتوانین زەرەربدەینەپاڵ كردوەی شتەكان نەك خودی شتەكان؟ وە ئایاحوكمەكانی لێپرسراوێتی لە كردوەی شتەكان جیاوازە بەپێی جیاوازی سروشتی شتەكان جاجوڵاوبن یان وەستاو؟ ئایا دەوری بەركەوتن وپێكوەلكانی مادی تاچەندڕۆڵ دەبینێت لە شتەكەوزیان پێگەیشتووداب دروست بوونی لێپرسراوێتی شارستانی؟ هەڵوێستی فقهی ئیسلامی وسیستەمەیاساییەكان چییە بەرامبەركرداری شتەكان ڕووی جیاوازی لێكچونیان چییە لەنێوانیاندا؟ ئایاهەڵوێستی یاسادانانە عەرەبیە نوێكان وپێشكەوتن خوازە كان چییە لەم بابەتەدا ئایا گرنگیان پێداوە یاخود ثپپێویستیان بە پێداچوونەوە هەیە؟