Issues‎ > ‎vol4n7‎ > ‎

jlps-10084

مدى جواز التصرف في العلامة التجارية مستقلة عن المحل التجاري

م.د.عدنان باقى لطيف
كلية القانون والسياسة - جامعة السليمانية

Abstract 
It is essential to know that sale transactions are not limited to tangibles, but they encompass financial rights including trademark as an intangible right which is attached to the financial responsibility of the owner like other types of properties, allowing the owner to transact with it. However, the question that arises is the possibility of transferring the trademark separate from the "GoodWill”, emphasizing that trademark is not a separate property from the "GoodWill”, but it is attached to it.
Throughout this comparative study titled (To what Extent it is Possible to transact with the Trademark Separate from the "GoodWill” one can realize how comparative jurisdictions are divided about this issue. According to some of these jurisdictions, it is not permitted to transact with the trademark separate from the "GoodWill” and such a direction is supported by the judiciary. This was the view of the Iraqi Trademark and Data Law (amended) in Articles 17 and 18, and the Egyptian Trademark and Data Law (abolished) No. 57, 1939 in Article 18. In the past, courts in the United States and the United Kingdome also applied this view. The justification for such a ban was to protect consumers from confusion and beguilement which may result from selling the trademark separate from the "GoodWill”, because customers still believe that the products which bear the trademark is still part of the project that the owner has already waived.
On the other hand, the current widespread view, according to many national and international jurisdictions, believes that trademark can be sold in separation with the "GoodWill”. The reason for adapting such a view by these jurisdictions is the necessity of trade, especially the new globalization system and the advent of the World Trade Organization. In addition, another reason is the consequences of strict application of the ban rule, which constituted a hurdle to the development and expansion of "GoodWill”. The benefits of selling trademark in separation with the "GoodWill” and its direct influence on financial aspects of the "GoodWill”, and increasing income and reducing expenditures are also reasons for such a view.
The article concludes by analyzing how national and international comparative legislations accepted these new situations and allowed selling the trademark in separation with the "GoodWill”. In contrast to this view, the Iraqi legislature is still applying the ban rule. Even though this position contradicts with the principles of the TRIPS Agreement and does not serve Iraq in its attempt to be a member of the World Trade Organization. Accordingly this study suggests that the Iraqi legislature change the ban rule.
الملخص 
معلوم أن البيع لا يقتصر على الأشياء المادية بل يتعداها ليشمل الحقوق المالية ومن بينها العلامة التجارية بإعتبارها حقا ًمعنوياً منقولاً تدخل في الذمة المالية لصاحبها كغيرها من الأموال الأخرى وبالتالي يجوز له التصرف فيها .إلا أن الإشكال المطروح يدور حول إمكانية التصرف في العلامة التجارية بإستقلال عن المحل التجاري ، مع العلم أن العلامة التجارية ليست مالا ًمستقلا ًعن المحل التجاري بل هي مال مرتبط به وتابع له.
من خلال هذه الدراسة المقارنة تحت عنوان (مدى جواز التصرف في العلامة التجارية مستقلة عن المحل التجاري) تبين لنا كيف إختلفت التشريعات المقارنة بهذا الصدد، فذهب بعضها إلى عدم جواز التصرف في العلامة التجارية بمعزل عن المحل التجاري وتبعه القضاء في ذلك طبعاً، وهذا كان موقف قانون العلامات والبيانات التجارية العراقي رقم21 لسنة 1957 المعدل في المادتين 17 و18، وكذلك قانون العلامات والبيانات التجارية المصري الملغي رقم 57 لسنة 1939 في مادته 18. كما قرر القضاء الإنكليزي والأمريكي القديم هذا الحكم . وعلة هذا الحظر كانت حماية جمهور المستهلكين من اللبس والتضليل الذي يمكن أن ينشأ من بيع العلامة بإستقلال عن المحل التجاري ، إذ يظل العملاء يعتقدون أن المنتجات التي تحمل العلامة ما تزال تابعة للمشروع الذي تنازل صاحبه عن العلامة.
بينما يذهب الاتجاه السائد حاليا، في كثير من التشريعات الوطنية والدولية، إلى جواز التصرف في العلامة التجارية مستقلة عن المحل التجاري. والسبب في تبني مثل هذا التوجه من قبل هذه التشريعات هو حاجات التجارة، وبخاصة مع نظام العولمة الجديد وظهور منظمة التجارة العالمية، وما آل اليه التمسك الشديد بقاعدة الحظر الذي شكل عائقا امام تطور المحلات التجارية وتوسعها كذلك ما يمكن ان يحدثه بيع العلامة من تأثير إيجابي مباشر على الشؤون المالية للمشروع أو المحل التجاري، وتحقيق الإيرادات وخفض التكاليف.
واستنتجنا ،من هذه الدراسة، كيف إستوعبت التشريعات المقارنة الوطنية والدولية هذه الأوضاع الجديدة ، فأجازت التصرف في العلامة التجارية مستقلة عن المحل التجاري ، فيما عدا المشرع العراقي الذي لازال متمسكاً بقاعدة الحظر رغم أن هذا الموقف لاينسجم مع أحكام إتفاقية(تريبسTRIPS) ولايخدم سعي العراق قبوله عضواً تاماً في منظمة التجارة العالمية ، لذا إقترحنا للمشرع العراقي تغيير هذا الموقف.
پوختە 
ئاشكرایە كرداری فروشتن بەتەنها بابەتە بەرجەستەكراوەكان ناگرێتەوە بەڵكو مافە داراییەكانیش، لەنێوانیشیاندا نیشانەی بازرگانی كەبەمافێكی مەعنەوی گوازراو دادەنرێت و بەشێك لەئەستۆی دارایی خاوەنەكەی پێكدەهێنێت بۆیە دەتوانێت مامەڵەی یاسایی پێوە بكات ، بەڵام ئەوپرسیارەی كەلەم باسەدا پێویستە وەڵام بدرێتەوە پەیوەستە بەتوانای ئەنجامدانی ئەومامەڵەیە بەنیشانە بازرگانیەكەوە بەشێوەیەكی سەربەخۆ لەوپڕۆژەبازرگانیەی كەبەكاریدەهێنێت یاخود بەجووتە كەناكرێت جیابكرێنەوە لەمامەڵەكردندا. 
لەم توێژینەوەبەراوردكاریەدا لەژێر ناونیشانی( تاچەند دەكرێت مامەڵە بە نیشانەی بازرگانی بكرێت بەشێوەیەكی سەربەخۆ لەپڕۆژەی بازرگانی) جیاوازی هەڵوێستی یاسا بەراوردكارەكانمان بۆ دەركەوت، كەهەندێكیان ڕێگەیان لێگرتووەوبڕیارەكانی دادگاش پالپشتیان دەكات، ئەم هەڵوێستە بەراِشكاوی بەرجەستەدەكرێت لەهەردوومادەی(17و18) ی یاسای نیشانە و زانیاریە بازرگانیەكانی عێراقی ژمارە(21) ی سالی (1957) هەمواركراو، هەروەها مادە(18) ی یاسای نیشانە و زانیاریە بازرگانیەكانی میسری هەڵوەشاوەی ژمارە(57) ی ساڵی ( 1939). هەروەها دادگای ئینگلیزی و ئەمریكی كۆن ئەم هەڵوێستەیان دووپاتكردۆتەوە. وەهۆكاری ئەم ڕێگەنەدانە دەگەڕێتەوە بۆپاراستنی بەكاربەرلەوچەواشەكاریانەی كەئەگەری ڕوودانیان لەئارادا دەبێت گەر ڕێگەبدرێت بەفرۆشتنی سەربەخۆی نیشانەی بازرگانی بەجیا لەوپڕۆژە بازرگانیەی كەبەكاریدەهێنێت، چونكە ئەو كڕیارانەی وابەستەی ئەم پڕۆژەیەن هەر لەوبڕوایەدا دەمێننەوە ئەوبەرهەمانەی دەخرێتەڕووبۆیان كەهەڵگری هەمان نیشانەی بازرگانین سەرچاوەكەی هەمان ئەو پڕۆژە بازگانیەیە كە دەستبەرداری نیشانە بازرگانیەكەبووە. 
بەلاّم ئەوئاڕاستەیەی ئێستاكە باوە لەزۆربەی یاسا ناوخۆیی ونێودەوڵەتیەكان، بریتیە لەڕێگەدان بە مامەڵە كردن بە نیشانەی بازرگانی بەشێوەیەكی سەربەخۆ لەپڕۆژەی بازرگانی، وەهۆكاری پەیڕەوكردنی ئەم ئاڕاستەیە دەگەڕێتەوە بۆپێویستیەكانی بازرگانی ، بەتایبەتی لەژێرسایەی سەرهەڵدانی جیهانگیری و ڕێكخراوی بازرگانی جیهانی و ئەودەرئەنجامە نێگەتیڤانەی كەلە پەیڕەوكردنی تووندی ئاڕاستەكەی پێشووتر كەوتنەوە بەشێوەیەك كەلەمپەریان درووستكرد لەبەردەم گەشەكردنی پڕۆژە بازرگانیەكان وفراوانبوونیان، هەروەها فرۆشتنی بەجیای نیشانەی بازرگانی كاریگەری ئەرێنی ڕاوستەوخۆی دەبێت لەسەركاروباری دارایی پڕۆژە بازرگانیەكان وزیادكردنی دەستكەوتەكان و كەمبوونەوەی تیِچوون. 
لەم توێژینەوەیەدا ئەوەمان بۆدەركەوت چۆن زۆربەی یاسا ناوخۆو ونێودەوڵەتیەكان خۆیان لەگەڵ پێشهاتە نوێكان گونجاند لە ڕێگای مۆڵەتدان بە مامەڵە كردن بە نیشانەی بازرگانی بەشێوەیەكی سەربەخۆ لەپڕۆژەی بازرگانی، تەنها یاسادانەری عێراقی نەبێت كەتاوەكو ئێستا لەسەر هەڵوێستە كۆنەكەی خۆی ماوەتەوە بەڕێگەگرتن لەم كارە سەرەڕای كە ئەم هەڵوێستە لەگەڵ بڕگەكانی ڕێككەوتننامەی تریپس(TRIPS) ناگونجێت و خزمەت بەهەوڵەكانی ناگەیەنێت بۆ بەئەندام بوون لە ڕێكخراوی بازرگانی جیهانی، بۆیە پێشنیارمان كردووە بۆ یاسادانەری عێراقی بۆگۆڕینی ئەم هەڵوێستە.