Issues‎ > ‎vol4n7‎ > ‎

jlps-10089

ميراث البنت الصلبية في قانون الأحوال الشخصية العراقي

م.بختیار صدیق رحیم        
كلية القانون والسياسة – جامعة السليمانية

Abstract 
Take matters related to personal status in Islamic societies a high position in the hearts and conscience of everyone of its members, and is seeking individuals and families on the sponsorship and apply the rule of personal status, even if they become disregard in other worship services issues, legacy is a part of these issues, Because of in Islamic jurisprudence, as well as the legal legislator of interest which suits it, but we find sometimes that the legislator, under the effects of multiple subjects deviate from the agreed opinion a way that not be a desirable times, and rejected other times .As an example on that stipulated by the Iraqi legislature when his statement to the legacy of the girl the negative in terms of its share and strength in blocking form in which it was requiring him analytical pause, to see rooting the jurisprudence to the stipulated, and the statement of stops of defect in it for non-conformity with the jurisprudence, and then a statement ways to address that is derived from religious texts legal treatment, and in conformity with the religion doctrine of the people and social conditions prevailing.
الملخص 
تأخذ المسائل التي تتعلق بالأحوال الشخصية في مجتمعاتنا الإسلامية مكانة عالية في نفوس ووجدان كل فرد من أفرادها ، وتسعى الأفراد والأسر على رعايتها وتطبيقها ، حتى وإن تكاسلت في مسائل عبادية أخرى ، والميراث جزء من هذه المسائل ، فلاقت من الفقه الإسلامي ، وكذا المشرع القانوني ذات الإهنمام الذي يليق بها،ولكن نجد في بعض الأحيان أن المشرع ، وتحت التأثر بمواضيع متعددة يحيد عن الرأي المتفق عليه بالشكل الذي لايكون محبذاً تارةً، ومرفوضاً تارةً أخرى .وكمثال على ذلك ما نص عليه المشرع العراقي عند بيانه لميراث البنت الصلبية من حيث نصيبها وقوتها في الحجب بالشكل الذي كان يستوجب معه وقفه تحليلية ، لمعرفة التأصيل الفقهى لما نص عليه ، وبيان مواطن الخلل فيه لعدم مطابقته والآراء الفقهية، ومن ثم بيان سبل معالجة ذلك معالجة قانونية مستمدة من النصوص الشرعية ، وبما يتلائم ودين ومذهب عامة أبناء الشعب ،والظروف الإجتاعية السائدة.
پوختە
لە كۆمەڵگا ئیسلامیەكاندا،ئەو بابەتانەی پەیوەستن بە باری كەسێتیەوە ، گرنگیەكی تایبەتیان هەیە لە دڵا و دەروونی تاكەكانی دا، بۆیە تاكەكان و خێزانەكان هەمیشە هەوڵی پارێزگاری لێكردن و جێبەجێ‌ كردنی دەدەن ، ئەگەر چی لە هەندی پەرستشی تردا كەمتەر خەم بن، میراتیش یەكێكە لە بابەتانە، بۆیە لای فقهی ئیسلامی و یاسا دانەرانەوە گرنگی شاییستە بەو بابەتەی پێدراوە.لەگەڵا ئەوەش ا هەندێ‌ جار یاسادانەر ، لە ژێر كاریگەری جیاوازدا لەوە ڕێڕەوە لای داوە ، بەشێوەیەك جارانیك بەدڵی تاكەكان نەبووە، جارانێكش ڕەد كراوەتەوە ، لە نمونەی ئەم حاڵەتەش ، میراتی كچی كەسی مردوو، لە ڕووی بڕی شایستەگیەكەی لە میرات ، یان هێزی لە بێبەش كردنی میرات گرانی تردا، بەشێوەیەك پێویست بوو لەسەر ئەم بابەتە بوەستین و شیكاری بكەین، بۆ زانینی ئەو بنەما فیقهیەی یاسادانان پشتی پێبەستووە، ودەست نیشان كردنی شوێن لاواز و هەڵە، كە لەگەڵا ڕا فقهیە جیاوازەكاندا كۆك ناین، وە دیاری كردنی چۆنیەتی چارەسەر كردنیان بە شێوەیەكی یاسایی ، بەجۆرێك لە دەقە شەرعیەكانەوە هەڵێتجرا بێت ـ و لەگەڵا ئایین وئایینزای كۆی تاكەكانی گەل ، و باری كۆمەڵایەتی كۆمەڵگادا كۆك و هاوتەریب بێت .