Issues‎ > ‎vol4n7‎ > ‎

jlps-10090

  دراسة تحليلية لنظرية (جون راولز) في العدالة  : البحث عن العدالة العالمية

أ.م.د.انور محمد فرج      
كلية القانون و السياسة - جامعة التنمية البشرية

Abstract 
The theory of (John Rawls) about (Justice) is the most influential contribution to contemporary political philosophy in the twentieth century, both in terms of quantity and quality in the depth of his theory of justice and what was written about it (supports or rejections), and linking his theory between the glorification of freedom, according to the liberal tradition and the need for equality toward the people, and establishing what called a (liberal egalitarianism) in Western political philosophy.
This research stems from a question about the possibility of applying the principles of the (Rawls’s theory) in equity at the global level in order to achieve justice among different peoples, presumably about his contribution to global justice fit to be a nucleus to build a theory of justice at the global level.
(Rawls) starts his theory of justice, with internal version, but he provides a new version for global justice in his book (Law of Peoples), he depends on the project of (Immanuel Kant) bout (perpetual peace), and focuses on people as an actor in international relations rather than sovereign national state which monopolies power and the wars, in Rawls’s view people are not aggressive and they are trying to reach peace through democracy and justice.
Rawls views a set of principles for peoples within liberal and well-ordered societies, and develops a set of restrictions on the just war doctrine, and trying to simply call for (Stable Democratic Peace) through the creation of cooperation between liberal peoples and well-ordered societies, and assume the duty of assistance towards the Burdened Societies, and do repelled outlaw states and intervene if necessary in order to stop the serious violations of human rights.
الملخص 
تعد مساهمة (جون راولز) حول العدالة من أكثر المساهمات تأثيراً في الفلسفة السياسية المعاصرة في القرن العشرين، وذلك من حيث الكم والكيف في عمق نظريته وما كتب عنها تأييداً ورفضاً، وتربط نظريته بين تمجيد الحرية وفقاً للتقليد الليبرالي وضرورة المساواة كإنصاف تجاه الناس، وعرفت نظريته بـ(الليبرالية المساواتية) في الفلسفة السياسية الغربية.
ينطلق هذا البحث من سؤال حول إمكانية تطبيق مبادئ نظرية (راولز) في العدالة على المستوى العالمي، من أجل تحقيق العدالة بين الشعوب المختلفة، ومن هنا يفترض البحث أن مساهمته حول العدالة العالمية تصلح أن تكون نواة لبناء نظرية للعدالة على المستوى العالمي.
يبدأ (راولز) نظرية في العدالة بصيغة داخلية، ولكنه قدم نسخة للعدالة العالمية في كتابه (قانون الشعوب)، منطلقاً من روح مشروع (إيمانويل كانت) لتحقيق السلام الدائم، ويركز على الشعوب كفواعل في العلاقات الدولية بدلاً من الدول ذات السيادة التي تحتكر القوة وتقوم بالحروب، والشعوب عنده ليست عدوانية ولا تدخل الحروب بل تحاول أن تصل إلى السلام عن طريق الديمقراطية والعدالة.
عرض (راولز) مجموعة من المبادئ للشعوب التي تدخل ضمن المجتمعات الليبرالية والمجتمعات الجيدة التنظيم، ووضع مجموعة من القيود المفروضة على الحرب العادلة، ويحاول أن يتجاوز مجرد الدعوة إلى السلام الديمقراطي بين المجتمعات الليبرالية، بل يبشر بـ(السلام الديمقراطي المستقر) من خلال إيجاد التعاون بين الشعوب الليبرالية والمجتمعات الجيدة التنظيم، وتحمل مسؤولياتها تجاه الشعوب المثقلة الكاهل بمد يد المساعدة لها من جهة، والقيام بصد الدول الخارجة عن القانون والتدخل إن لزم الأمر من أجل إيقاف الإنتهاكات الخطيرة لحقوق الإنسان.
پوخته‌ 
تێزه‌كه‌ى بیرمه‌ندی ئه‌مریكی (جۆن راوڵز) له‌باره‌ى تیۆری دادپه‌روه‌ریه‌وه‌به‌یه‌كێك له‌به‌شداریه‌پڕكاریگه‌رییه‌كان داده‌نرێت له‌فه‌لسه‌فه‌ى سیاسی هاوچه‌رخى سه‌ده‌ى بیستدا، له‌هه‌ردوو لایه‌نی چه‌ندێتی (ئه‌وانه‌ى كه‌‌له‌باره‌یه‌وه‌دواون) و چۆنیه‌تیه‌وه (گۆڕینی ئاراسته‌ى لێدوان له‌باره‌ى دادپه‌روه‌ریه‌وه‌)،‌به‌لایه‌نگران و ره‌خنه‌گرانیه‌وه‌، چونكه‌تیۆره‌كه‌ى له‌لایه‌ك ئازادی مرۆڤ به‌رزڕاده‌گرێت به‌هۆی پێشینه‌ى له‌ترادیسیۆنى لیبراڵدا‌هه‌روه‌ها له‌لایه‌كی تره‌وه‌جه‌خت له‌یه‌كسانیش ده‌كاته‌وه‌له‌نێوان خه‌ڵكدا، به‌م كۆكردنه‌وه‌یه‌ى (ئازادی و یه‌كسانی)‌ش تیۆره‌كه‌ى به‌ئاراسته‌ى (لیبرالیزمی یه‌كسانیخواز) ده‌ناسرێت له‌فه‌لسه‌فه‌ى سیاسی خۆرئاواییدا.
ئه‌م توێژینه‌وه‌یه له‌پرسیارێكه‌وه‌سه‌رچاوه‌ده‌گرێت له‌باره‌ى ئه‌گه‌رى گونجانی پیاده‌كردنی بنه‌ماكانی تیۆری دادپه‌روه‌ریی (راوڵز) له‌سه‌ر ئاستی جیهانی، له‌پێناو به‌دیهێنانی دادپه‌روه‌ریی له‌نێوان گه‌لانی جیاوازدا، لێره‌وه‌توێژینه‌وه‌كه‌گریمانه‌ى ئه‌وه‌ده‌كات كه‌تێزه‌كه‌ى (راوڵز) له‌باره‌ى دادپه‌روه‌رى جیهانیه‌وه‌ده‌كرێت سه‌ره‌تایه‌كی به‌هێزبێت بۆ بونیادنانی تیۆرێكی جیهانی له‌باره‌ى دادپه‌روه‌ریه‌وه‌.
له‌سه‌ره‌تاوه‌(راوڵز) له‌ئاستێكی ناوخۆییدا تیۆره‌كه‌ى پێشكه‌شكرد، به‌ڵام پاشتر له‌كتێبی (یاسای گه‌لان)دا ڤێرژنێكی له‌دادپه‌روه‌ریی جیهانی پێشكه‌ش‌كرد، كه‌سوودی له‌رۆحی پرۆژه‌كه‌ى فه‌یله‌سوف (ئیمانۆیل كانت) وه‌رگرتبوو له‌باره‌ى (ئاشتی جیهانی به‌رده‌وامه‌وه‌)، تێیدا جه‌ختده‌كاته‌وه‌له‌سه‌ر گه‌لان وه‌ك ئاكته‌رى كاریگه‌ریى په‌یوه‌ندیه‌نێوده‌وڵه‌تیه‌كان له‌برى ده‌وڵه‌تانی خاوه‌ن سه‌روه‌ریی كه‌به‌كارهێنانی هێز قۆرخده‌كه‌ن و جه‌نگه‌كان هه‌ڵده‌گیرسێنن، به‌لاى ئه‌وه‌وه‌گه‌لان شه‌ره‌نگێزنین و ده‌یانه‌وێت بگه‌نه‌ئاشتی له‌رێگه‌ى دیمۆكراسی و دادپه‌روه‌ریه‌وه‌.
(راوڵز) كۆمه‌ڵێك بنه‌مای گرنگ پێشنیارده‌كات بۆ ئه‌و گه‌لانه‌ى كه‌به‌لیبراڵ یان گه‌لانی خاوه‌ن رێكخستنی تۆكمه‌(باش رێكخراو) ناویان ده‌بات، هاوكات كۆمه‌ڵێك به‌ربه‌ست داده‌نێت بۆ هه‌ر جه‌نگێك به‌ناوی جه‌نگی دادپه‌روه‌رانه‌به‌رپابكرێت، لێره‌دا هه‌وڵده‌دات كه‌ئاستی بانگه‌شه‌ى (ئاشتی دیمۆكراتیانه‌ی نێوان گه‌لانی لیبراڵ) تێپه‌ڕێنێت به‌ئاراسته‌ى (ئاشتی دیمۆكراتیانه‌ی سه‌قامگیر له‌نێوان گه‌لانی لیبراڵ و نالیبراڵدا، له‌رێگه‌ى به‌رپاكردنی هاریكاریی له‌نێوان گه‌لانی لیبراڵ و كۆمـ‍ﻪڵگه‌‌باش رێكخراوه‌كاندا، هاوكات له‌ئه‌ستۆگرتنی به‌رپرسیاریه‌تی به‌رامبه‌ر گه‌لانی سته‌ملێكراو، هه‌روه‌ها رووبه‌ڕووبوونه‌وه‌ى ده‌وڵه‌تانی یاساشكێن، له‌كۆتایشدا ئه‌ركی ده‌ستێوه‌ردان بۆ وه‌ستاندنی دۆخی پێشێلكردنی مه‌ترسیداری مافه‌كانی مرۆڤ.