Issues‎ > ‎vol5n9‎ > ‎

jlps-100106

 الإرهاب وتمييزه عن الكفاح المسلح للحركات التحررية

م.د.عبد الصمد رحيم كريم زه نگەنه و  م.د.صداع دحام طوكان       

قسم القانون-كلية الكتاب الجامعة 

https://doi.org/10.17656/jlps.10106


 

Abstract 
Terms of "terrorism" and "a terrorist" may lack to lucidity. Definition of the term terrorism is not a simple question as there is an overlap between "terrorism" and other legal terms such as armed resistance and armed struggling of liberal movements concerning the right of self-determination. Terrorism has been a crucial element in the process of political decision-making and a means that is being used by some states to force their internal and external opponents to obey what they impose. Terrorism is one of the methods that is used in the internal scope and to some people, it can be a justified means to confront unfairness. There is no doubt armed struggling for self-determination is a wholly action permitted by human rights principles and international law. In addition, the violence used for the sake of liberation and freedom of unfairness of tyrannical authorities in the suppressive and dictatorship regimes is considered as legitimate from the legal point of view. The United Nations has distinguished for a long time between "terrorism" as an international crime and between armed struggle as one of legitimate national liberal actions. There is no doubt essential differences in nature and aims through the international declaration of the right of self-determination in the UN Charter and other international agreements on human rights. After changing from merely a political principle to a legal right, it became obvious to say that it is the responsibility of every single state to abstain from any coercive action that can deprive dependent nations from their right of self-determination.
الملخص 
ان مصطلحات الإرهاب والإرهابي تعاني من الغموض،فإن تعريف الإرهاب ليس بهذه السهولة والوضوح بمكان،وأن هناك خلط بين الإرهاب وبعض المصطلحات القانونية الأخرى،كاالمقاومة المسلحة والكفاح المسلح للحركات التحررية المرتبطة بحق تقرير المصير.واصبح الإرهاب عنصرآ فاعلآ في عملية اتخاذ القرار السياسي، واسلوبآ تستخدمه الدول في اكراه خصومها الداخليين أو الخارجيين على الانصياع لما تفرضه أحد وسائل الصراع السياسي على المستوى الداخلي،فهو في نظر البعض وسيلة مبررة ومقبولة للرد على القهر ورد الظلم. ومن الثابت أن النضال والكفاح المسلح من أجل تقرير المصير هي عمل مقدس تجيزة مبادئ حقوق الإنسان والقانون الدولي،ويعد العنف المضاد ضد الظلم وطغيان السلطة الحاكمة في الأنظمة القمعية والدكتاتورية،مشروعآ من الناحية القانونية. حيث ميزت الامم المتحدة ولفترة طويلة بين الإرهاب بوصفة جريمة دولية، وبين الكفاح المسلح بوصفة نشاطآ من أنشطة حركات التحرر الوطني المشروعة،وهو بلاشك أختلاف جوهري في الطبيعة والمقاصد.وذلك من خلال الاقرار العالمي بحق تقرير المصير في ميثاق الامم المتحدة وفي الاتفاقيات الدولية المعنية بحقوق الإنسان، وبتحوله من مجرد مبدأ سياسي الى حق قانوني،فقد أصبح من المحتم القول أنه يقع على عاتق كل دولة واجب الامتناع عن الاتيان بأي عمل قسري،يحرم الشعوب غير المستقلة من حقها في تقرير مصير.
پوختە
زاراوەی تیرۆر وتیرۆرست جۆرَیك لە ڵیڵی تێدایە ، پیناسەی تیرۆر بەم سانا یی و روونیە نییە . جۆرَیك لە تێكەڵی لە نێوان تیرۆر وهەندێ‌ زاراوەی یاسایی كەدا هەیە ، لەوانە بەرگری ، تێكۆشانی چەكداری بزوتنەوەی رزگاری خوازیی پەیوەست بە مافی چارە نووسەوە. وای ڵیهات تیرۆرستی بووە توخمێكی كاریگەر ، بۆ وەرگرتنی بڕیاری سیاسی وشێوازێك كە دەوڵە تەكان بۆ ناشیرنیكردنی نەیارە ناو خۆیندكانیان بەكاری دێنن ، یان دژ بە نەیارانی دەرەكی بۆ هاتنە ژێر ركێفی كە یەكیك لە هوكارەكانی كێشەی سیاسی لە سەر ئاستی ناوخۆ دەیسەپێنێ . لەدیدگای هەندێكەوە رێگایەكی پەسەندو پاسا و دارە بۆ پەرچدانەوەو چەوساندنەوەو زوڵمكردن. شتیكی نەگۆڕە كە تێكۆشان وخەباتی چەكداری لە پێناوی مافی چارە نووسدا كارێكی پیرۆزەو بەپێی جاری گەر دوونی ویاسای نێودەوڵەتی ڕیێ پێدراوە هەرروەها توندوتیژیی دژبە ستەم وزۆرداریی دەسەڵات لە رژێمە سەركوتكەرەكان ودیكتاتۆرەكان كارێكی رەوایە لەڕووی یاساییەوە ، نەتەوە یەكگرتووەكان ماوەیەكی دوورە جیاوازیی كردووە لە نێوان تیرۆر وەكو تاوانێكی نێودەوڵەتی ولە نێوان خەباتی چەكداری بەوپێیەی چالاكییە كە لە بزوتنە وەی ئازادی خوازانەی رەوا . گومان لەوەیدانیە كە جیاواز ییەكی جەوهەری لە سروشت ومەبەستیاندا هەیە . ئەمەش لە رێگای بڕیاری جیهانی بە مافی چارە نووسدا ولە رێكەوتننامەی نەتەوە یە كگرتووەكان وڕێكەوتننامەی نێوان دەوڵەتانی پەیوە ندیدار بە مافی مرۆڤ ، تەنها بە گۆڕینی وەكو ئەوەی تەنها باوەڕێكی سیاسی بێ بۆمافێكی یاسایی بۆیە پێویستە بگوترێ كە لە سەر شانی هەموو دەوڵەتێكە وەكو ئەرك رێگری بكالە بەكار هێنانی هەركردارێكی زۆرەملێ‌ كە گەلانی ناسەربەست بێبەش بكات لە مافی چارە نووسی خۆی .