Issues‎ > ‎JLPS-Vol.6-Issue.11-2018‎ > ‎

jlps-10121

الأداء التشريعي لبرلمان كوردستان-العراق للدورتين الثانية والثالثة  (دراسة مقارنة)


أ.د.رشيد عمارة ياس   و  م. أيوب محمد طيب
كلية العلوم السياسية/ جامعة السليمانية 

Abstract

In order to know the performance and effectiveness of any parliament, before everything, it is necessary to know the level of legislative performance and activities of this institution, this is because legislation and making laws are a key function and the main role of the parliament, and directly related to the organizing of the society  and the administration of the state in general.

The summary of this research is to study and argue the legislative performance of the Iraqi Kurdistan Parliament for the second and third rounds, as well as evaluating and comparing the level of performance and effectiveness of the Parliament for these rounds, this is based on some criteria and scientific indicators in which parliamentary studies based on in the world, these indicators are identified by the Inter-Parliamentary Union (IPU) to evaluate the effectiveness of the parliament.

Despite the similarity in the level of legislative performance of the Iraqi Kurdistan Parliament and its achievements in this area for the second and third rounds, but at the same time there are some differences between these rounds particularly in the area of legislative performance, laws of budget, the number of bills submitted by the committees of the Parliament along with the draft laws submitted by the government and the number of meetings of Parliament, as well as the way of discussion of projects and other issues related to the legislative performance.   

Therefore, It can be said that the Iraqi Kurdistan Parliament has tried to be effective in its legislative performance during these rounds, but it has faced some barriers due to the existence of some weakness and failure in some areas of legislative performance. In order to enhance its performance in this areas,  the Parliament of Kurdistan must solve these obstacles which have faced.  

الملخص

لكي يظهر مستوى أداء البرلمان وفعاليته ينبغي اولاً وقبل كل شيء ان يعرف مستوى أداء التشريعى وفعالية هذه المؤسسة، وذلك لأن تشريع القوانين وصياغتها وظيفة أساسية ومهام رئيسي للبرلمان، ولاسيما انها يتعلق بصورة مباشرة  بكيفية تنظيم حياة المجتمع وطبيعة إدارة الدولة على وجه العام.

ان ملخص هذا البحث يكمن في دراسة وإلقاء الضوء على الاداء التشريعي لبرلمان كوردستان العراق للدورتين الانتخابيتين الثانية والثالثة، فضلا عن مقارنة وتقويم مستوى فعالية الاداء ونشاطات البرلمان لهاتين الدورتين، وذلك بالإستناد على مجموعة من المعايير والمؤشرات العلمية التي تعتمد عليها الدراسات البرلمانية على مستوى العالمي، ولاسيما المؤشرات التي حددها الاتحاد البرلماني الدولي (IPU) لتقويم فعالية أداء البرلمانات في العالم.

وعلى الرغم من التقارب او التشابه في مستوى الأداء التشريعي لبرلمان كوردستان العراق ونسبة إنجازاته في هذا المجال لدورتيه الثانية والثالثة ولكن في الوقت نفسه إن هناك إختلافات عدة حول مدى فعالية أداءه التشريعي لهاتين الدورتين لاسيما في المجالات قوانين الموازنة العامة (أي أداءه حول التشريع المالي) وجودة القوانين ونسبة مشاريع القوانين المقدمة من قبل لجان البرلمان على غرار مشاريع القوانين المقدمة من قبل الحكومة، وكذلك عدد إجتماعات وجلسات البرلمان، فضلاً عن طبيعة مناقشة المشاريع وغيرها من الأمور المتعلقة بالأداء التشريعي.

وعليه يمكن القول على الرغم من ان برلمان كوردستان قد حاول لتقديم مستوى فعال في أداءه التشريعي خلال هاتين الدورتين؛ ولكن قد واجه عراقيل عدة  بسبب وجود بعض النقاط الضعف و إخفاقه في بعض مجالات أداءه التشريعي. ومن ثم بغية تعزيز أداء تشريعي فعال للبرلمان يقتضي ان يعالج عراقله ويتغير مسالك عمله التشريعي بشكل متطور ومعاصر.

پوختە
بۆ ئه‌وه‌ى ئاستی ئه‌داو ڕێژه‌ى چالاكی هه‌ر په‌رله‌مانێك بزانرێت ئه‌وا بێگومان پێویسته‌ پێش هه‌ر كارێك ئاستی یاسادان و رێژه‌ى كارایی ئه‌و دامه‌زراوه‌یه‌ له‌و بواره‌دا بزانرێت؛ چونكه‌ كاری یاسارێژی و داڕشتنی یاسا ئه‌ركێكی سه‌ره‌كی‌و گرنگی په‌رله‌مانه‌و په‌یوه‌ندی راسته‌خۆی هه‌یه‌ به‌ سروشتی ڕێكخستنی كۆمه‌ڵگه‌و به‌ڕێوه‌بردنی وڵاته‌وه‌ به‌شێوه‌یه‌كی گشتی.

بێگومان پوخته‌ى ئه‌م توێژینه‌وه‌یه‌ش بریتیه‌ له‌ لێكۆڵینه‌وه‌و تیشك خستنه‌ سه‌ر ئاستی ئه‌دای یاسادانانى په‌رله‌مانی كوردستان له‌ هه‌ردوو خولی دووه‌م‌و سێیه‌میدا سه‌ره‌رای هه‌ڵسه‌نگاندن‌و به‌راوردكردنی ئاستی كارایی‌و چالاكی یاسادانان له‌و دوو خوله‌یدا، ئه‌وه‌ش به‌ پشت به‌ستن به‌ چه‌ندین پێوه‌رى زانستی كه‌ له‌ توێژینه‌وه‌كانی تایبه‌ت به‌كاری په‌رله‌مانی له‌ جیهاندا پشتی پیده‌به‌سترێت، به‌تایبه‌تی پێوه‌ره‌كانی یه‌كێتی په‌رله‌مانی جیهانی (IPU) بۆهه‌ڵسه‌نگاندنی په‌رله‌مانی كارا.

سه‌ره‌رای لێكنزیكی ئاستی ئه‌دای یاسادانانی په‌رله‌مانی كوردستان‌و رێژه‌ى یاسا په‌سه‌ندكراو و به‌ده‌ستهاتووه‌كان (انجاز) له‌هه‌ردوو خولی دووه‌م‌و سێیه‌میدا، به‌ڵام له‌هه‌مان كاتدا ڕێژه‌یه‌ك جیاوازی هه‌یه‌ له‌ نێوان ئه‌و دوو خوله‌دا به‌تایبه‌تی له‌ بواره‌كانی ئه‌دائی یاساى بودجه‌و جه‌وده‌ى یاساكان و ڕێژه‌ى ئه‌و پرۆژه‌ یاسانه‌ى كه‌ پێشكه‌شكراون له‌لایه‌ن لیژنه‌كانی په‌رله‌مانه‌وه‌ به‌رامبه‌ر به‌ پرۆژه‌ یاساكانی حكومه‌ت، ژماره‌ى دانیشتنه‌كانی په‌رله‌مان‌و سروشتی گفتوگۆكان‌و ..هتد.

به‌لام به‌شێوه‌یه‌كی گشتی ده‌توانرێت بووترێت هه‌رچه‌نده‌ په‌رله‌مانی كوردستان له‌و دوو خوله‌یدا هه‌وڵیداوه‌ ئاستێكی كارای هه‌بێت له‌ ئه‌دائی یاسادانانیدا به‌ڵام ڕێژه‌یه‌كی به‌رچاو خاڵی لاوازی هه‌بووه‌ كه‌ بووه‌ته‌ له‌مپه‌ر له‌به‌رده‌م ئه‌نجامدانی ئه‌ركی یاسادانانیدا، كه‌بێگومان بۆ پێشكه‌شكردنی ئاستێكی كارا له‌م بواره‌دا پێوییسته‌ په‌رله‌مانی كوردستان چاره‌سه‌رى ئه‌و گرفتانه‌ بكات كه‌ بوونه‌ته‌ ئاسته‌نگ له‌به‌رده‌م به‌جیگه‌یاندنی ئه‌ركه‌كانیداو شێوازی كاری یاسادانانی بگۆڕێت به‌ شێوه‌یه‌كی پێشكه‌وتو سه‌رده‌میانه‌.